program szkolenia


Program zajęć dodatkowych dla dziewcząt z zakresu mini piłki siatkowej (w ramach art. 42 KN)
w Szkole Podstawowej w Krzywinie w roku szkolnym 2011/12
opracował: Piotr Waydyk

WSTĘP

Jedną z najbardziej rozwijających się obecnie w Polsce gier zespołowych jest piłka siatkowa, a jej metodycznym wprowadzeniem mini siatkówka. Jest to gra dla dzieci rozgrywana w zespołach dwu-, trzy- i czteroosobowych, na zmniejszonym boisku, mniejszą piłką i z przepisami dostosowanymi do możliwości dzieci.

Mając wiedzę na temat tej dyscypliny sportowej, którą zdobyłem na studiach i podczas długoletniej pracy zawodowej, konferencjach i szkoleniach, w tym instruktorskich oraz samodzielnie studiując literaturę, uznałem, że jestem w stanie podjąć się napisania programu edukacyjnego do zajęć pozalekcyjnych z mini piłki siatkowej. Program jest wynikiem moich dotychczasowych działań i doświadczeń mających na celu popularyzację gry w piłkę siatkową i gier zespołowych w ogóle.

Proces nauczania gry w siatkówkę jest bardzo złożony i skomplikowany ze względu na ogromną różnorodność działań technicznych i rozwiązań taktycznych. Najlepiej rozpocząć go jak najwcześniej, oczywiście od najprostszych form zabawowych, a następnie ścisłych poprzez fragmenty gry, w tym również gry małe. Realizacja programu wymaga ogromnej dyscypliny i skupienia samych zainteresowanych, stąd adresatem programu w naszych warunkach może być tylko grupa dziewcząt z klas IV-VI. Po zbudowaniu sali gimnastycznej możliwe jest rozbudowanie programu o trzech grup:                                                                    1) początkowej – klasy I-II,                                                                                                 2) kontynuacji – klasy III-IV,                                                                                             3) zaawansowanej – klasy N-VI,

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE WDROŻENIA PROGRAMU CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program zajęć rozwijających z zakresu mini piłki siatkowej jest spójny z założeniami podstawy programowej i uwzględnia szczegółowe cele edukacyjne kształcenia i wychowania, materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi, procedury osiągnięć celów, opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny oraz sposoby ewaluacji.

Opracowany program zajęć rozwijających z zakresu mini piłki siatkowej zakłada przekazanie uczniom niezbędnego zasobu wiedzy, rozwijanie sprawności oraz wykształcenie u nich określonych umiejętności ruchowych tak, aby stali się podmiotami w działaniach na rzecz własnego harmonijnego rozwoju psychofizycznego. Cele szczegółowe są konkretne i nakierowane na ucznia, a jednocześnie w sposób optymalny umożliwiają osiągnięcie celów edukacyjnych w warunkach i możliwościach finansowych szkoły i środowiska,w szczególności rodziców dzieci.

Program obejmuje dwa pierwsze etapy szkolenia z mini-siatkówki: przygotowawczo - selekcyjny w klasie czwartej oraz wstępnego szkolenia sportowego w klasie piątej i szóstej szkoły podstawowej.

Wymiar zajęć przeznaczonych na realizacje programu wynosi około 80 godzin rocznie i w przeliczeniu 4-6 godzin  w każdym tygodniu zajęć. Liczba godzin przeznaczona na realizacje w danym tygodniu zależy wobec braku Sali gimnastycznej od warunków pogodowych (większa intensywność w okresie wrzesień-październik i marzec – maj).
Program będzie realizowany w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych (art.42) w grupie 10-12 dziewcząt.

ADRESAT PROGRAMU

Program adresowany jest do uczenic z klas IV-VI szkoły podstawowej zakwalifikowanych na podstawie wstępnej selekcji, chętnych do doskonalenia swoich umiejętności oraz uzdolnionych ruchowo po uprzedniej konsultacji z rodzicami. Wstępna selekcja obejmuje także brak przeciwwskazań lekarskich.
 
OPIS WARUNKÓW SZKOŁY DO PROWADZENIA ZAJĘĆ

Szkoła nie posiada sali gimnastycznej. Zaplecze sportowe i  socjalne stanowi boisko typu „Orlik” (szatnie, sanitariaty). Magazyn sportowy jest dobrze zaopatrzony w sprzęt i przybory do prowadzenia zajęć z siatkówki.

CELE EDUKACYJNE PROGRAMU

1. Wspieranie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
2. Wszechstronne rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej, odporności i tężyzny fizycznej uczniów.
3. Rozbudzenie i kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
4. Uświadomienie i rozwijanie potrzeby ruchu oraz uczestnictwa w różnych jego formach.
5. Kształtowanie pożądanych zachowań i postaw osobowościowych uczniów oraz wdrażanie do współdziałania zespołowego.

SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW

Zakładane cele zostaną zrealizowane w procesie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, podczas turniejów towarzyskich (wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych), wycieczek, zawodów sportowych wynikających z kalendarza imprez SZS.

ZADANIA

1. Motywowanie do uczestnictwa w zajęciach i kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej, sprawności fizycznej i zdrowia.
2. Stworzenie warunków do doskonalenia umiejętności technicznych i taktycznych gry w mini piłkę siatkową.
3. Stosowanie różnorodnych metod pracy do rozwijania sprawności psychomotorycznej.
4. Zapoznawanie uczniów z przepisami gry w mni-siatkówkę i terminologią siatkarską.
5. Przygotowanie uczniów do udziału w turniejach i zawodach oraz wykształcenie umiejętności stosowania wyuczonej techniki i taktyki w grze.
6. Kontrolowanie i ocenianie poziomu sprawności ucznia oraz umożliwienie samokontroli i samooceny.

METODY, FORMY, TECHNIKI I ŚRODKI NAUCZANIA

Realizacja zajęć programowych odbywać się będzie metodą kompleksowo - wielozadaniową obejmującą przygotowanie ogólnorozwojowe, techniczno - taktyczne oraz sprawdziany.

Sprawność ogólna i ukierunkowana będzie kształtowana w formie gier i zabaw, a część specjalistyczna w formie ścisłej zakończona małymi grami. W celu podniesienia sprawności ukierunkowanej stosowane będą ćwiczenia z użyciem piłek, które doskonalą szybkość, skoczność, siłę i koordynację ruchową. Sprawność ogólna rozwijana będzie poprzez zastosowanie elementów gimnastyki, lekkoatletyki i mini-gier zespołowych.

Tematyka wychowawcza realizowana będzie w formie pogadanek w trakcie zajęć oraz podczas obserwacji zawodów sportowych.

TREŚCI PROGRAMOWE REALIZOWANE W TRAKCIE ZAJĘĆ
1. Nauczanie gier i zabaw przygotowujących do gry w mini piłę siatkową.
2. Nauczanie techniki poruszania się po boisku, przyjmowania postawy wysokiej i niskiej.
3. Nauczanie i doskonalenie przyjęć i podań piłki sposobem górnym i dolnym w postawie wysokiej, niskiej i o zachwianej równowadze.
4. Nauczanie atakowania:
- zbicie piki,
- plasowanie,
- kiwnięcie
- opuszczenie piłki na ręce przeciwnika.
5. Nauczanie zastawienia.
6. Nauczanie zagrywki dolnej i tenisowej.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

1. Poznanie elementów techniki i taktyki gry w mini piłkę siatkową.
2. Wykształcenie postaw współdziałania i odpowiedzialności w grach zespołowych, poczucia sprawiedliwości i poszanowania innych.
3. Rozwinięcie sprawności fizycznej i wolicjonalnych cech charakteru istotnych podczas rywalizacji sportowej.
4. Poznanie ćwiczeń doskonalących umiejętności ruchowe i ich wartości w rozwijaniu sprawności ruchowej.
5. Rozbudzenie i pogłębienie zainteresowań sportowych oraz potrzeby czynnego spędzania czasu wolnego.
6. Wypracowanie zachowań prozdrowotnych, w tym nawyków higienicznych związanych z aktywnością ruchową.

EWALUACJA

1. Rywalizacja sportowa w postaci meczy sparingowych z reprezentacjami innych szkół.
2. Udział w zawodach międzyszkolnych oraz turniejach amatorskich dla dzieci.
3. Gry małe i testy sprawnościowe na zajęciach.